Gün Gün İnşaat Yapım Aşamaları - Bölüm 1
Gün gün inşaat yapımı aşamaları yazı dizisi, ezbere yazılmış yazı dizilerinden çok, gün gün güncellenen bir yazı dizisi. Bu nedenle de, tamamen uygulama esnasında çekilmiş fotoğraflar ve videolar yer alıyor. İnşaat işlerine merak duyanlar için iyi bir kaynak...
Gün Gün İnşaat Yapım Aşamaları - Bir Binanın Yapım Aşamaları
Gün gün inşaat yapımı aşamaları yazı dizisi, birçok kaynak sitede bulunan, ezbere yazılmış yazı dizilerinden daha çok, gün gün güncellenen bir yazı dizisi. Bu nedenle de, tamamen uygulama esnasında çekilmiş fotoğraflar ve videolar yer alıyor. İnşaat işlerine merak duyanlar için iyi bir kaynak olduğunu düşünüyorum. Yazı dizisinin tamamına bu linkten ulaşabilirsiniz: Bir binanın yapım aşamaları
Gün gün inşaat yapım aşamaları yazı dizisinin ilk aşaması benim bu projem için yıkım ruhsatı almak oldu. Arsam, bir başka arsa ile şuyulu olduğu için ve bu iki arsayı tevhid (birleştirme) işlemine soktuğum için, uygulamada kullandığım arsa tapusu, çap, mimari proje gibi önemli unsurlar, yıkım ruhsatından sonra elime geçti. Yıkım ruhsatı almak için hangi evraklar gerekli? - 2020
Gün gün inşaat yapım aşamaları - Yıkım İşlemleri
1. Gün - 3 Aralık 2019 Salı
Yıkım firması ile bina yıkım sözleşmesi imzaladıktan sonra, yıkım ekibi ilk olarak hurdacı ekibini getirtip; binadaki kapı, pencere gibi malzemeleri söktürdü. Pencereleri ve kapıları söktürerek binayı sadece soymakla kalmayıp, adeta binayı yediler. Yediler diyorum çünkü işlerini bitirip binadan ayrıldıklarında binada ahşap, metal veya seramik içeren hiçbir şey kalmamıştı. Üstelik işlemleri sadece 2 gün sürdü. Ben bu yazı dizime ise; "hurdacı ekibinin işini bitirmesinin ardından, ekskavatörün sahaya inmesini ve gerçek yıkım işlemini" konu alarak başlıyorum.
Bina yıkım sözleşmesinde anlaştığımız üzere, yıkım firması; binanın temelini de alacak şekilde binayı yıkıp, molozları sahadan temizleyecek ve sahaya iniş rampası yaparak bana teslim edecek. Böylece ben de zemin etüdü makinesini ve gerekirse iyileştirme makinesini rahatlıkla sahaya sokabileceğim.
Esasında yıkım firması ekskavatörüyle gelmişken, yeni yapılacak binanın mimari ve statik projesine uygun şekilde hafriyat kazısını da bu firmaya yaptırmam mantıklı olabilirdi. Ancak bu bölgedeki zemini iyi tanıyorum. Eğer kazı derinliğini biraz artırırsam zemin suyu ile karşılaşacağım ve zemin iyileştirme makinesinin sahada yürümesi, çalışması imkansız hale gelecek. Bu nedenle zemin iyileştirme işlemim bitene kadar; sadece, yıktığım binanın temel alt kotuna kadar kazı derinliğini indireceğim.
Zemin değerlerinin kötü çıkacağına ve zemin iyileştirme işlemine ihtiyaç duyacağıma çok emin bir şekilde yazıyorum, farkındayım. Ancak bu bölgeyi tanıyorum. Burada zemin iyileştirmeye ihtiyaç duyacağıma eminim. Kesin sonuç için cumartesi günü (4 gün sonra) alınacak zemin numunesini teste tabi tutmam gerekecek.
Binayı dikkatli bir şekilde, çevreye zarar vermeden yıktık. Binanın hemen yanındaki kafenin giyotin camlarını ve açılır kapanır tentesini korumak için oraya plywoodlarla set kurduk. Eğer binanın çevresinde yaya trafiği olsaydı veya daha farklı bir risk algılasaydık, daha farklı önlemler almamız gerekecekti. Ancak binanın sadece ön cephesinde yol olması ve binanın ayrık nizam bir bina olması, beni diğer zahmetlerden kurtardı. Ayrıca yıkım işlemi boyunca tankerlerle toz kalkmasını önlemeye çalıştık. Bunu da büyük ölçüde başardık.
Gün gün inşaat yapım aşamaları - Zemin Etüdü ve Zemin İyileştirme
5. Gün - 7 Aralık 2019 Salı
Büyük gün geldi çattı. Üç ayrı kuyudan 20 metre derinliğe kadar, birer buçuk metre arayla almamız gereken numuneleri aldık ve teste gönderdik. Oldukça eski bir kamyona entegre edilmiş sistem sayesinde SPT vuruşları, elle herhangi bir müdahale yapılmadan gerçekleşti.
Zemin numunelerinin alımı sırasında üç buçuk metrede zemin suyuyla karşılaştık ve oniki metrede, nispeten sağlam zemine ulaştık. Numunelerden ve SPT vuruşlarından, zeminin ne durumda olduğunu anlamak zor olmadı. Zemini iyileştirmeye ihtiyacımın olacağı kesin. Bu da demek oluyor ki; oldukça maliyetli bir şantiye açılışı olacak. Ancak yapılması gereken neyse onu yapmam gerekiyor.
Bazı müteahhitler, daha ucuz bir yöntem olduğu için "yalancı taş kolon" sistemini böyle zeminlerde uyguluyorlar. "Yalancı taş kolon" dememin sebebi ise, ağaç sökme makinesi ile zeminde yer açıp, örseleyip, malzeme çıkarıp, içini taşla doldurup bunu zemin iyileştirme olarak sunmaları. Ama gerçek taş kolon iyileştirmesi, zemini örselemeden yapılmalıdır. Piyasada ise bu uygulamayı görmek pek mümkün değil.
Gerçek taş kolon uygulaması animasyonu:
Jet grout zemin iyileştirme yöntemi ise şu şekilde:
Zemin etüdü raporu çıkarmak için gerekli diğer bilgiler / belgeler ise şu şekilde;
- İnşaat taban alanı (m²)
- Kazı derinliği (m)
- Yapı oturum alanı genişliği (m)
- Yapı oturum alanı uzunluğu (m)
- Yapı yüksekliği (m)
- Bina yükü (ton)
- Temel Tipi
- Yapı malzemelesi ve taşıyıcı sistem
- İmar bilgi formu veya çapı
- Mimari proje
- Parseli, çevre binaları, köşe koordinatları gösterir aplikasyon krokisi
- Vaziyet planı
- Statik ve mimari proje müelliflerinin bilgileri
29. Gün - 31 Aralık 2019 Salı
1 Ocak tarihi itibariyle değişecek olan otopark yönetmeliği, bu projede beni epey etkileyecekti. Hatta o kadar kritik bir durumdaydı ki projem, yüksek kârlı bir projeden tamamen zarar eden bir projeye dönüşmesi, projelerimi otopark yönetmeliği değişikliğinden önce onaylatıp yapı ruhsatı almama bağlıydı.
Ancak hesaplayamadığım durum şuydu: statik proje kontrol sırası epey kalabalıktı. Ve ben projemi kontrol için içeri verdiğimde, sıranın bana gelip gelmeyeceği bile belli değildi.
Benim için gergin geçen süreç, projemin kontrole girmesinden itibaren 24 saat içerisinde onay almasıyla biraz olsun sakinleşti. Yapı ruhsatı almak için tüm evraklarım hazırdı. 31 Aralık tarihi itibariyle de yapı ruhsatımı aldım.
Son birkaç gündür neredeyse hiç uyumamıştım. Stres, gerginlik, evrak işleri, proje derken ayakta duracak halim kalmamıştı. Yapı ruhsatımı çıkartmış olmanın mutluluğuyla eve gittiğimde, üzerimi bile değiştiremeden uyuyup kaldım. Uyandığımdaysa otopark yönetmeliğinin 3 ay daha ertelendiğini okudum :)
Yazı dizisinin tamamına bu linkten ulaşabilirsiniz: Bir binanın yapım aşamaları
Görüşmeye katılın